sábado, 29 de mayo de 2010

MINIPROJECTE

INTRODUCCIÓ

Amb motiu del dia del reciclatge es va voler treballar amb els alumnes el tema a partir d'un problema de presa de decisions aplicat a la seva vida quotidana. L'activitat es titulà Perquè s'ha de reciclar?. La finalitat era donar resposta a aquesta pregunta sent conscients de prendre decisions favorables per cuidar el medi ambient que ens envolta treballant a partir dels avantatges que comporta reciclar i que passaría si no ho fem. Es constrasten avantatges i incovenients i es justifica la importància de la solució a la que s'arriba. El problema treballat i el fet de prendre actuacions i decisions adequades ajuda a tenir un entorn net que pels alumnes comença en la seva quotidianitat.
Es van dissenyar diverses activitats que impliquen un aprenentge significatiu basat en l'us de les TIC i l'aprenentage col·laboratiu.

DESCRIPCIÓ DEL PROCÈS SEGUIT

L'objectiu del miniprojecte consistia en partir d'un problema significatiu i quotidià que motivès als alumnes a actuar i dirigir el procès de resolució de problemes i l'aprenentatge significatiu. Un problema per treballar la seva resolució amb l’objectiu d’aconseguir l’aprenentatge significatiu en una situació organitzada d’ensenyament aprenentatge mediat per les TIC. Ja que s'apropava la data del dia del reciclatge, el 17 de maig, vaig pensar en un disseny d'activitats per treballar aquest tema. L'objectiu principal era provocar i crear en l'alumnat una actitud actitud reflexiva i critica que l’ajudès a prendre més consciència de la necessitat de cuidar el medi ambient partint d'un problema de presa de decisions del nostre entorn proper inmediat com és el reciclatge i perquè hem de reciclar.
El tipus de problema que es va considerar per treballar el tema va ser com ja s'ha mencionat, un problema de pressa de decisions en el que els alumnes partint d'uns coneixements previs i construint el seu propi coneixement amb nova informació prenguessin les decisions més adequades analitzant els avantatges i desavantatges que implica reciclar o no reciclar respectivament. L'activitat es va titular perquè reciclem?, una pregunta que deixava la porta oberta al pensament reflexiu i crític dels alumnes, una pregunta significativa que generava un conflicte cognitiu i un compromís d'actuació i participació en l'alumnat. Una pregunta que generava interès i motivació, atractiva i propera a la seva vida quaotidiana: a les seves cases, al carrer, a l'escola.
Per desenvolupar el procès d'aprenentatge amb activitats dirigides i pensades per crear un canvi conceptual en els alumnes i per tant generar un aprenentge constructiu i significatiu i mediat per les tic vaig buscar informació a travès de la web sobre algun recurs que permetes treballar el tema del reciclatge a l'avaluació inicial i introduir als alumnes en el tema a travès d'un recurs tic, a més de treballar-lo a l'aula ordinaria amb un pluja d'idees oberta a partir de la pregunta inicial. Després de buscar i buscar vaig trobar una pàgina molt adient que permetia portar a terme l'objectiu que m'havia plantejat.
Per tant, per plantejar el problema als alumnes i com a punt de partida per introduir el tema i conèixer els seus coneixements previs a partir de la presentació que fa la mestra a l'aula i de l'exploració de la unitat didàctica a l'aula d'informàtica, es dirigeix al grup classe a fer una pluja d'idees
L'avaluació inicial de coneixements previs a l'aula i al'aula d'informàtica a traavès de l'exploració del recurs tic van permetre la participació activa de l'alumnat l'intercanvi d'opinions i diferents punts de vista així com els coneixements que tenien sobre el tema. A partir de les opinions es va fer una la selecció d'aquella informació que vam creure més adient per portar a terme les activitats posteriors. En la selecció de la informació vaig actuar com a mediadora i guia per portar la pluja d'idees anacaminada als objectius que es volien aconseguir.fent les preguntes adequades per encaminar la pluja d'idees. Les idees més importants es van apuntant en la pissarra i els alumnes les apunten a les seves llibretes. A continuació es van formar petits grups de treballs per treballar a l'ordinador
Una vegada teniem tota la informació important es va explicar que que haviem de trobar a la web imatges que repressentessin tot allò que havíem estat parlant. Es va acordar les imatges que s'havien de buscar i es van a puntar a la pissarra. vaig explicar com s'havien de trobar les diferents imatges i on les havíem de guardar, primer vaig fer una explicació grupal i després vaig passar grup per grup per explicar-ho de manera més individualitzada.
A la seguent sessió vaig presentar als alumnes l'eina Windows Movie Maker, donat instruccions explicatives de la a la pissarra. Vam començar a el.laborar la movie tots junts actuant jo mateixa com a guia en els seus aprenentages. Cal dir que aquest dia no es va explicar tot el que comportava l'eina windows movie maker, només es va explicar com introduir les diferents imatges i alguns apunts més en plan general que ja s'explicaríen més endavant. L'objectiu principal d'aquest dia era saber organitzar les diferents diapositives de les imatges que havíem seleccionat i teníem guardades a l'ordinador de l'escola. He de dir que al principi va costar una mica però el resulat al final va ser satisfactori. Vam pujar les imatges al programma tots junts i apartir d'aquí els alumnes van fer sols el treball amb la meva ajuda passant grup per grup.
El següent pas, ja en la sessió posterior, era posar-li text a les nostres imatges, vaig explicar com ho faríem es van rescatar les idees de la pluja d'iddes que havia guardat amb previsió i intencionalitat, tornar a fer la posada en comú d'aquestes idees i d'altres de noves que puguin sorgir, relacionar-les amb les imatges que hem hagut de trobar a la web, fer una selecció d'aquelles que ens interessin i redactar-les en frases breus, treball de redactat en petit grup. Les dues sessions posteriors es van dedicar a introduir les frases a la movie i a posar-li efeces de trancissió a les diapostives i al text. Tot això es va explicar adequadament i en diferents moments de manera progressiva els alumnes s'havien endinsat en el coneixement d'una nova eina que permetia fer unes presentacions multimèdia sobre un tema. L'ús de windows movie maker va suposar un esforç però a la vegada un recurs atractiu pels alumnes, motivador, generador d'interès i font de creativitat. Una vegada es van acabar les movies els alumnes van fer una presentació oral a classe dels seus treballs. Aquí tenim un exemple de movie maker d'un dels grups de treball, podeu accedir a travès del següent vincle:http://www.youtube.com/watch?v=xSqkdo72xiA

AVALUACIÓ DE L'APRENENTATGE ACONSEGUIT

Des del meu punt de vista i tenin en compte els criteris d'avaluació considero l'avaluació de l'aprenentatge aconseguit molt bona en totes les seves fases: inicial, continua i final. Expliquem el perquè analitzant cada criteri d'avaluació:

• Reconèixer i explicar, recollint dades, les relacions entre alguns factors del medi físic i les formes de vida i activitats humanes, mostrant una actitud de respecte pel medi: els alumnes han après atravès de la selecció i organització de la informació perquè hem de reciclar i com ho de fer, que tenim contenidors de difernts colors per tirar els residus per separat al seu lloc corresponent, que passa després amb aquests residus i com contribuim al medi ambient reciclant-los.

• Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, obtenir informació rellevant per mitjà de l’observació sistemàtica directa i indirecta i el recull de dades amb els mitjans i fonts adequats i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit: to aquest procès s'ha fet a travès de l'avaluació inicial i l'intercanvi d'opinions, l'avaluació continua d'aprenentage col·laboratiu, la búsqueda d'informació a la web i la presentació en petit grup dels treballs realitzats

• Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d’un treball d’investigació sobre un tema rellevant de l’entorn, utilitzant els recursos TIC de forma eficient.: com s'ha mencionat anteriorment l'ús de windows movie maker va suposar un treball dificulatos pero a la vegada un recurs atractiu pels alumnes, motivador, generador d'interès i font de creativitat.

AVALUACIÓ DEL DISSENY
Partint que el disseny es fonamenta sobre una base constructivista que fomenta un aprenentage significatiu i col·laboratiu mediat per les TIC, avaluem el miniprojecte com a un disseny força motivador pels alumnes i adequat a les seves edats partint d'un problema de l'entorn proper fomentant el coneixement directe de la realitat. Així les activitats dissenyades s'enmarquen en exemples reals i qutidians com és el reciclatge i presenta continguts i objectius propis del curs al qual es dirigeixen. Són activitats que han fomentat l'prenentage crític i reflexiu de l'alumne permetent prendre decisions adequades vers el medi ambient a travès d'un aprenentatge actiu i constructiu partint dels seus coneixements previs per arribar a la construcció de nous models mentals. El paper de la mestra com a guia o mediadora del procès d'aprenentage és clau a l'hora d'avaluar el projecte en un procès constructiu ja que és la que orienta l'activitat cap als objectius proposats, motiva als alumnes, ajuda a resoldre les dificultats, estimula l'aprenentge crític i reflexiu i possibilita la construcció d'un canvi conceptual. L'us de les TIC ha fet possible tot l'aprenentage significatiu i ha estat generadora de gran interès i motivació pels alumnes. En el procés d’aprendre també és important el temps que s’ha dedicat a ensenyar l’alumnat a prendre consciència dels propis aprenentatges, a estructurar-los i a sintetitzar-los, de manera que els puguin recordar quan els necessitin i, finalment, el dedicat al treball de les actituds i les habilitats que capacitin les nenes i nens a actuar, tenint en compte el seu nivell i els coneixements apresos, en la promoció d’un ús sostenible del medi. Vull destacar també la importància de la presentació oral final que permet a l'alumne de manera indirecta autoavaluar els seus coneixements posant en pràctica tot allò que han après durant la realització del projecte realitzat. A més poder ensenyar als companys la tasca final realitzada fomenta l'autoestima i la confiança en un mateix.

CONCLUSIONS

El fet de treballar activitats a partir de problemas significatius quotidians o propers a l'alumne és clau en el procès d'ensenyament aprenentatge. Partir d’un problema quotidià pot esdevenir el desencadenament d'un aprenentatge significatiu. Quan l'aprenentage és significatiu permet a l'alumne construir els seus propis coneixements, treballant de forma activa, independentment i col·laborativa i amb la mestra com a guia fomentant així la rflexió i l'aprenentatge crític. Així, l'activitat ha resultat del tot motivadora i especialment interessant per als nens i nenes obtenint uns resultats realment positius tant pel que fa al canvi conceptual experimentat en els alumnes i la seva implicació (nous conceptes adquirits, aprenentatge amb recursos TIC) com pel que fa al propi disseny del miniprojecte que jo mateixa vaig realitzar. El treball ha obtingut els seus fruits.
Per últim voldria posar de relleu el fet de no rendir-nos mai davant les adversitats que puguin sorgir. Cal esforçar-nos sempre, lluitar, ser buscadors de solucions...perquè quan la trobem...trobarem un dels tresors més grans, la satisfacció personal, el saber que he pogut superar-me a mi mateixa, el saber que he arribat a aconseguir l'objectiu proposat, el saber que après a aprendre. Recordem la gran frase que ha de marcar la nostra vida com a professionals i com apersones: L'aprenentatge és un procés que pot i ha de durar tota la vida. Mai deixem d'aprendre, mai hem de deixar d'aprendre. I no oblidem que com a mestres i professionals de l'educació hem de guiar als nostres alumnes a recòrrer aquest camí facilitant activitats que propicien un canvi onceptual que els porti a aprendre significativament amb interès i motivació, que els porti a esforçar-se i a entendre què bonic és aprendre.

1 comentario:

Unknown dijo...

Hola Eva!
Primerament dir-te que estic molt d'acord amb tú amb aquests paràgrafs tant motivadors que ens has deixat. No ens hem de rendir mai, tens raó.
Sobre el teu projecte, m'encanta la idea que has tingut i com l'has dut a terme. Així com les conclusions a les que has arribat. Una vegada, al meu cole se'n va dur a terme un d'aquest tipus i la veritat crec que ho has fet molt bé.