sábado, 29 de mayo de 2010

AUTOAVALUACIÓ I AVALUACIÓ FINAL


Es pot parlar d'aprenentatge significatiu en el treball realitzat a les PAC's 1 i 2?. Com a aprenents actius i responsables del treball realitzat, l'estudi del material, la reflexió crítica, la participació activa i responsable, l'autoavalució dels coneixements adquirits, el compromís conceptual que tot ha comportat i tot allò realitzat respecte la PAC1 i la PAC 2, hem après significativament. El nostre procès d'aprenentatge ha estat un procès actiu, constructiu, col·laboratiu, intencional, conversacional, contextualitzat, reflexiu i complex (Jonassen, 1999) i en relació amb aquests criteris és l'enfocament de l'assignatura és del tot constructuvista. Com a punts decisius que han permès la construcció de coneixement significatiu destaquem:
- La interacció amb la resta de companys com un procés d'aprenentatge compartit i col·laboratiu fruit de l diàleg,la negociació, el suport, la reflexió,etc.
- La tecnologia respecte l'entorn d'aprenentatge-ensenyament de la UOC on el treball en equip és essencial i els participants juguen un paper actiu. L'ús de mapes conceptuals, del blog, l'auavaluació, els textos argumentatius,etc, permeten la construcció complexa de coneixements alhora que podem compartir-los amb la resta de companys i ells amb nosaltres. La tecnologia educativa esdevé en l'entorn universatari una eina d'ensenyament-aprenentage eficaç i contextual.
- La importància del model constructivista que ha permès un veritable canvi conceptual partint dels models mentals previs fins a la creacció de noves estructures conceptuals, el canvi conceptual.
- La importància de la tasca del consultor com a impulsor, facilitador i potenciador de la construcció del coneixement i el treball en equip, com a acompanyant del nostre procès i no com a simple transmissor de coneixements.
Tot l'exposat anteriorment han fet possible un canvi conceptual de manera significativa. Els sabers respecte la relació entre ciència, societat, tecnologia i educació,el paper de les TIC en l'educació i la societat, les teories constructivistes i la construcció del coneixement són els principals punts on he experimentat un canvi que ha començat amb les lectures indivuals incrementant coneixements a partir de nous conceptes i ha continuat paral·lelament amb el procès de reflexió i interacció portat a terme a les pacs. Tot el procès ha permet la reorganització de coneixements i la complexificació dels mateixos. El canvi conceptual requereix un alt compromís cognitiu, que és el que requereix aquesta assignatura Per reestructurar el que sabem, els estudiants hens hem de regulat a nosaltres mateixos, esforçant-nos a analitzar i sintetitzar la nova informació i fent una tasca d'autoavaluació.
Construir models requereix que els estudiants articulin un raonament causal, que és la base de la majoria de models de canvi conceptual, porta a un nivell més alt de compromís conceptual, important premonitor del canvi conceptual (Dole i Sinatra, 1998). Construir models té com a conseqüència la construcció d’artefactes cognitius (models mentals) mitjançant la construcció d’artefactes físics. Quan els estudiants construeixen models, són propietaris del coneixement. La propietat de l’estudiant és important per a la construcció de significat i de coneixement. Quan són propietaris de les idees, els estudiants volen posar més esforç, defensar les seves posicions i raonar de manera efectiva. Construir models ajuda al desenvolupament de creences epistèmiques. En la base de l’aprenentatge es troben les creences de les persones sobre el que són el coneixement i la veritat, i sobre com desenvolupem aquestes creences. Construir models aporta espais de treball col·lectius que porten a motius més forts de col·laboració.
Valoro el meu esforç i el meu aprenentatge amb una nota de B, basant-me en les notes que tinc fins al moment i els comentaris del consultor així com la reflexió vers les altres pacs i les pautes d'autoavaluació el·laborades.

No hay comentarios: