sábado, 15 de mayo de 2010

FITXA DISSENY


Títol de l’activitat : PERQUÈ S'HA DE RECICLAR?

Descripció

Agents personals:
• Aprenents: grup classe de l'aula de tercer de primària
• Mediador: tutora de l'aula

Tecnologia Mediadora:
• Web:
Explorar http://www.ambientech.org/ (unitats didàctiques: “Explorant els residus”)
Búsqueda d'imatges
• Windows Movie Maker

Problema de partença

Estructuració: es parteix d'un problema de la vida quotidiana mal estructurat, els alumnes aprendran coses que els serviran per aplicar-les a la seva vida quotidiana. Encara així partint de la pregunta clau com a objectiu principal s'intentarà anar per una via més estructurada amb uns objectius clars.

Complexitat: és un problema més aviat complex ja que comporta treballar amb diferents nombre de temes, funcions i variables.

Especificitat de camp: és un problema ben situat tant personalment com col·lectivament. Els alumnes apliquen el problema d'una manera contextualitzada des de la seva individualitat i des de la col·lectivitat

Tipus

Segons la classificació de Jonassen respecte la tipologia de problemes ens trobaríen davant un problema de presa de decisions ja que els alumnes aprenen perquè s'ha de reciclar (avantatges que comporta) i que passa si no ho fem (desavantatges).Es constrasten avantatges i incovenients i es justifica la importància de la solució a la que s'arriba. Els alumnes han de ser conscients de prendre decisicions adequades per cuidar el medi ambient que els envolta. El problema treballat és el reciclatge i el fet de prendre actuacions i decisions adequades ajuda a tenir un entorn net que pels alumnes comença en la seva quotidianitat.

Plantejament del problema als aprenents

- Mestra: El dia 17 d'aquest mes de Maig és el dia del reciclatge. Vosaltres segur que ja sabeu alguna cosa del reciclatge, a classe reciclem coses, a que sí?
(els alumnes aixequen la mà)
- Alumne: sí, reciclem paper
- Alumne: i el mejar
- Alumne: també reciclem els plàtics i els papers de plata
- Alumne: jo a casa també reciclo
- Mestra: molt bé, però sabeu perquè reciclem? Perquè fem això?
(els alumnes aixequen la mà)
- Alumne: perquè hem de separar les coses, hem de posar el mejar en un lloc, el paper en un altre i el plàstic en un altre.
- Mestra: i perquè s'ha de separar? Algú sap on va a parar tot això desprès?
- Alumne: a un lloc on està tota la brossa
- Mestra: i la deixen allà la brossa?
- Alumne: no, la cremen
- Mestra: Us heu fixat que moltes vegades quan anem pel carrer, o pel camp, o per la platja, ens trobem brossa tirada?
- Alumne: si, la gent la tira al terra, són uns marranos
- Mestra: i a vosaltres us agraden els llocs bruts o nets?
- Alumnes: neeeeeeeets
- Mestra: doncs per tenir un mon net cal fer coses i una d'elles és reciclar, per això tenim al carrer contenidors de diferents colors, per tirar cada cosa al seu lloc, alguns de vosaltres potser també els teniu més petits a casa vostra
- Alumne: si, jo a casa reciclo, tenim bosses de diferents colors
- Mestra: molt bé! Doncs tot això ho aprendrem, aprendrem que hem de fer amb la brossa, on hem de ficar cada cosa i que fan després amb ella, on anirà a parar? perquè serveix reciclar? I que passaria si tirem la brossa on la tenim que tirar?
Després d'aquesta presentació ens dirigirem a l'aula d'informàtica a fer una exploració de la unitat didàctica “Explorant els residus” que trobarem a la pàgina
http://www.ambientech.org/ dins l'apartat d'unitats didàctiques de “Els materials”
A partir de la presentació que fa la mestra a l'aula i de l'exploració de la unitat didàctica a l'aula d'informàtica, es dirigeix al grup classe a fer una pluja d'idees, la mestra actua de guia fent les preguntes adequades per encaminar la pluja d'idees. Les idees més importants es van apuntant en la pissarra i els alumnes les apunten a les seves llibretes.

Context de l’activitat.

• Aula ordinària de tercer curs de primària
• Aula d'informàtica on els alumnes treballaran en petit grup (grups d'entre 3 i 4 persones)

Característiques cognitives, emocionals, actitudinals, físiques més importants dels aprenents:

• Grup de cicle mitjà de primaria de tercer curs conformat per 25 alumnes
• Edats entre 8 i 9 anys
• La majoria segueix un bon ritme de treball, en general és un grup bo.
• És un grup inquiet i mogut i amb moltes ganes de saber, molt participatiu.
• No tenim cap alumne que necessiti atenció específica especial. Només un grup d'alumnes assisteix a reforç de lectura i que va variant, és més aviat un reforç que s'aplica a tot el grup classe.

Competències específiques que l’aprenent ha d’assolir o demostrar i objectius

COMPETÈNCIES
Competències Transversals
• Competència comunicativa (linguística i audiovisual):
. Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre espais, fets, problemes i fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics.
. Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC per informar, per convèncer, per dialogar.
• Competències metodològiques (tractament de la informació i competència digital i competència d'aprendre a aprendre)
. Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d’investigació.
· Utilitzar habilitats de planificació del treball.
· Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
· Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.
• Competències personals (competència d'autonomia i iniciativa personal):
. Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn.
· Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa.
· Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...) que afavoreixen les relacions interpersonals
Competències específiques per conviure i habitar el món
• Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
• Competència social i ciutadana.

OBJECTIUS:
• Plantejar-se, identificar i resoldre interrogants i problemes relacionats amb fenòmens i elements significatius de l’entorn natural, social i cultural, utilitzant estratègies de cerca i tractament de la informació, i analitzar els resultats i plantejar solucions alternatives als problemes.
• Utilitzar diversos llenguatges per expressar i comunicar els continguts de l’àrea de forma personal i creativa, seleccionar i interpretar dades expressades per mitjà de codis diversos (lingüístics, numèrics,
gràfics) i reflexionar sobre el propi procés d’aprenentatge.
• Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant, argumentar les pròpies opinions i contrastar-les amb les dels altres, respectant els principis bàsics del funcionament democràtic.
• Identificar l’especificitat dels éssers humans i analitzar i valorar críticament la intervenció humana en el medi i el seu impacte al llarg del temps, adoptant compromisos individuals i col·lectius d’actuació en la protecció i millora del medi ambient i del patrimoni cultural.
• Utilitzar de manera responsable i creativa les TIC i el material relacionat amb l’experimentació i el treball de camp, com a eines per obtenir informacions i com a instruments per aprendre i compartir coneixements.

Continguts

L’entorn i la seva conservació
• Identificació i disseny d’actuacions responsables orientades a l’ús sostenible de l’entorn.
• Realització d’un treball d’investigació a partir d’una qüestió rellevant, mitjançant el treball cooperatiu
i l’ús de les TIC.
Persones, cultures i societats
• Identificació de les relacions interpersonals dins la comunitat o grup. Coneixement i utilització dels mecanismes de la participació activa, la cooperació i el diàleg en la construcció de tasques comunes i en la resolució de conflictes.
Entorn, tecnologia i societat
• Reconeixement i utilització dels elements bàsics de l’ordinador i del programari: finestres, menús.
• Ampliació en l’ús de les funcions del programari bàsic de processador de textos, edició gràfica i de
presentació amb textos, dibuixos, imatges i àudio.
• Cerca, amb ajudes, a Internet. Reconeixement de les pàgines web.

Seqüència d’activitats

La durada serà de 7 sessions d'una hora cadascuna
• 1ª sessió: plantejament del problema a partir de la presentació de la mestra i l'exploració de la unitat didàctica “Explorant els residus” que trobarem a la pàgina
http://www.ambientech.org/ dins l'apartat d'unitats didàctiques de “Els materials” i pluja d'idees a l'aula a partir d'aquesta exploració. Presentació de l'activitat que es portarà a terme a l'aula d'informàtica i acords sobre la informació que necessitem buscar.
• 2ª sessió: Formació dels grups. Busqueda d'imatges a la web, d'aquelles que necessitem i s'han acordat a la sessió anterior (treball en petit grup). Posada en comú de les imatges que guardarem a la carpeta que tenim destinada al nostre curs i assignatura.
• 3ª sessió: presentació de l'eina Windows Movie Maker, instruccions explicatives de la mestra a la pissarra. Començem a el.laborar la movie tots junts amb l'ajuda guiada de la mestra. Diapositives de les fotos.
• 4ª sessió: posar-li text. Rescatar les idees de la pluja d'iddes que la mestra haurà guardat amb previsió i intencionalitat, tornar a fer la posada en comú d'aquestes idees i d'altres de noves que puguin sorgir, relacionar-les amb les imatges que hem hagut de trobar a la web, fer una selecció d'aquelles que ens interessin i redactar-les en frases breus, treball de redactat en petit grup.
• 5ªsessió: introduir les frases en la movie, començar a treballar l'interfaç: colors, efectes, trancisions,etc.
• 6ªsessió: acabar la movie maker
• 7ª sessió: posada en comú dels treballs de movie maker dels grups de treball, passarem les diferents movies el·laborades per que tots puguin veure els treball realitzats per la resta de companys.

Fonamentació psicopedagògica del disseny

Activitats dissenyades basades en el constructivisme i l'aprenentage significatiu. Es parteix d'unes idees prèvies que té l'alumne sobre el reciclatge (pluja d'idees), la seva participació és essencial i esdevenen subjectes actius del seu aprenentatge. S'estableix a l'aula una búsqueda i selecció d'informació de manera compartida i col·laborativa, també a l'aula d'informàtica. El treball en gran grup i petit grup permet aquest aprenentatge col·laboratiu. Els esquemes mentals dels alumnes es van modificant a mida que aprenen de manera autònoma i compartida amb l'ajuda de la mestre i els companys. Es parteix sempre dels interessos dels alumnes i l'aplicació en la seva vida quotidiana i es dissenya l'activitat adequada a les seves edats i nivell d'aprenentatge.

Procediments i criteris d’avaluació

Avaluació
• Avaluació inicial: pluja d'idees
• Continuada: enregistrament per part de la mestra de l'avaluació inicial i les diverses activitats que es van realitzant: treball en grup, búsqueda i selecció d'informació, participació, aprenentatge continu en l'ús de windows Movie Maker, capacitat de síntesi dels conceptes treballats, etc.
• Avaluació final: valoració de la Movie Maker realitzada pels alumnes (capacitat per sintetitzar la informació treballada i ús d'aquesta eina)

Criteris d'avaluació
• Reconèixer i explicar, recollint dades, les relacions entre alguns factors del medi físic i les formes de vida i activitats humanes, mostrant una actitud de respecte pel medi.
• Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, obtenir informació rellevant per mitjà de l’observació sistemàtica directa i indirecta i el recull de dades amb els mitjans i fonts adequats i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.
• Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d’un treball d’investigació sobre un tema rellevant de l’entorn, utilitzant els recursos TIC de forma eficient.

No hay comentarios: