domingo, 13 de diciembre de 2009

Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia.



ATLAS DE LA DIVERSITAT que es pot trobar a travès del link: http://www.atlasdeladiversidad.net/ és una innovadora eina pedagògica. Es compon d'una xarxa d'escoles que gràcies a la col·laboració mútua ha generat una de les bases de dades sobre la diversitat cultural més importants i extenses del món. Un espai en el qual es pretén recollir les particularitats pròpies de cada lloc a partir del criteri i la visió subjectiva dels participants. Explotant eines TIC com Internet, la geolocalizació i les xarxes socials, té l'objectiu de formar un exhaustiu retrat de la diversitat cultural de diferents països i comunitats lingüístiques i culturals. Gràcies a la participació activa dels estudiants, professors i familiars es genera una gran biblioteca multimèdia (fotos, textos, vídeos, música, entrevistes) vinculada a les diferents àrees curriculars. El ATLAS es compon a més d'una xarxa social. Els docents poden conèixer i intercanviar noves metodologies de treball, beneficiar-se de projectes elaborats per la resta de participants i treballar colaborativamente amb altres centres educatius. El procés no només enriqueix als participants com creadors de coneixement, sinó que els ensenya a valorar altres cultures, realitats i formes de vida. ATLAS és, doncs, un lloc de trobada, de reflexió i d'aprenentatge col·laboratiu. És un autèntic mapa de la multiculturalitat que facilita l'intercanvi de coneixements entre cultures, creant llaços d'amistat i cooperació i promovent el diàleg. El projecte està ideat perquè participin principalment nens i joves d'entre 8 i 17 anys de totes les escoles/centres (públics, privats, confessionals), així com tots els membres dels centres o escoles i les famílies dels nens i joves, i grups juvenils d'agrupacions no escolars de l'hemisferi nord o sud. Facilita el desenvolupament dels continguts de forma col·laborativa i constructiva ja que permet la participació, facilita la transferència a contextos reals, etc. Permet desmuntar estereotips o creences populars utilitzant informacions i recursos objectius, promovent activitats de cerca, reflexió, descobriment... .El model intercultural del que parteix està orientat a un nivell bàsic o d’intercanvi de coneixements, buscant el coneixement bàsic de l’altre, necessari previ al diàlegProporcionar un espai de comunicació que faciliti el coneixement i l'intercanvi entre pobles i ciutats llunyanes. Crear la comunitat Atlas contribuint a la comprensió multicultural i multilingüe. El procés no només enriqueix als participants com creadors de coneixement, sinó que els ensenya a valorar altres cultures, realitats i formes de vida. El ATLAS és un autèntic mapa de la multiculturalidad que facilita l'intercanvi de coneixements entre cultures, creant llaços d'amistat i cooperació i promovent el diàleg. ATLAS està compost per fitxes que descriuen aspectes de la cultura d'un lloc, entenent el terme cultura en el seu sentit més ampli i que inclou, per tant, des d'esdeveniments històrics fins a problemes socials o ambientals, passant per la gastronomia, la dansa, la flora i la fauna. Des d'un punt de vista pedagògic, podem treure el màxim profit de l'aprenentatge cooperatiu. Els alumnes/as que utilitzen les eines de telecomunicació treballen conjuntament, no només amb companys del seu grup-classe, sinó que també col·laboren amb estudiantes que es troben en altres espais físics, formant autèntics grups virtuals. Proposa una utilització de les TIC que té en compte els aspectes metodològics, tecnològics, i pedagògics que permeten que en les escoles es treballi amb la voluntat de participar en la Societat de la Informació i el Coneixement: l'equip pedagògic presenta una metodologia d'ensenyament aprenentatge basada en el treball de camp.

No hay comentarios: